کوپلینگ صنعتی دارای ترکمتر

کوپلینگها به صورت گسترده در صنعت استفاده می شوند. محل اصلی استفاده از کوپلینگ ها جهت ارتباط میان دو شفت دوار می باشد (شفت محرک و شفت متحرک). کوپلینگ ها گاهی به عنوان فیوز مکانیکی در انتقال قدرت هم عمل میکنند تا در صورت بالا رفتن گشتاور بیشتر از مقدار محاسبه شده، این کوپلینگ باشد که آسیب میبیند و گیربکس، شفتها، الکتروموتور و سایر اجزای سیستم سالم بمانند.

برای آنکه کوپلینگ به عنوان فیوز مکانیکی عمل کند و در شرایط اضطراری ارتباط میان اجزای سیستم را قطع کند ولی خودش از بین نرود، لازم است این کوپلینگ دارای تورکمتر یا ترکمتر (Torque meter)  باشد. تا در زمان وارد شدن اضافه بار یا اضافه گشتاور، تورکمتر عمل نموده و شفت محرک را بی بار نماید.

گرچه مجموعۀاین کوپلینگ به صورت دینامیک عمل میکند ولی شیوه عملکرد تورکمتر (ترکمتر) آن به صورت شبه استاتیک است. بدین شکل که تعدادی ساچمه در فرورفتگی های دوطرف کوپلینگ فرو میرود یعنی تقریبا نیمی از ساچمه در حفره های سمت محرک فرو میرود و نیمی از آن در حفره های سمت متحرک کوپلینگ فرو رفته است. یک سمت کوپلینگ ثابت است و سمت دیگر آن می تواند به صورت کشویی حرکت کند به نحوی که سمت کشویی کوپلینگ با یک فنر به سمت ثابت آن فشرده می شود و این نیروی فشردگی فنر است که گشتاور تورکمتر کوپلینگ را تعیین میکند.

زمانی که گشتاور به حد اضطرار می رسد ساچمه ها میل دارند که از حفرات روی قسمت ثابت کوپلینگ بیرون بیآیند ولی نیروی محوری فنر که به سمت کشویی کوپلینگ وارد می شود، میل دارد که ساچمه ها را به داخل حفره ها بازگرداند. وقتی نیرو از حد تنظیم شده بالاتر رفت، نیروی محور ساچمه ها برای بیرون آمدن از حفره ها، بر نیروی محوری فنر غلبه میکند و ساچمه ها از حفره های یک سمت کوپلینگ بیرون آمده و بر روی سمد دیگر آن می غلتند و به این ترتیب ارتباط بین دو سمت کوپلینگ قطع می شود. دوران سمت محرک کوپلینگ ادامه میابد و این باعث ساییدگی و داغ شدن دو سمت محرک و متحرک کوپلینگ می شود. تا زمانی که سمت نیروی محرک خاموش شود یا گشتاور اضافه بار کاهش یابد، ایک گردش ادامه می یابد.

مقدار گشتاور قابل تنظیم است.

 

حمید گفت:
عالیه ...